Fons Companyia del Ferrocarril de Sant Feliu de Guíxols a Girona

Data.- 1867 / 1988.
Tipus de documentació.- Textual i gràfica (plànols i fotografies).
Volum.- 35 m.l. (10.234 unitats documentals, de les quals aproximadament 1241 contenen o són plànols de mides diverses; i cap a un centenar de fotografies, majoritàriament positius en paper i 10 negatius en placa de plàstic).
Observacions.- Fons parcialment digitalitzat (essencialment les memòries de la companyia, les actes de la junta directiva i els plànols).

Empresa ferroviària dedicada al transport per via estreta de persones i mercaderies entre Sant Feliu de Guíxols i Girona. Les primeres propostes per a la connexió ferroviària de les diverses localitats del Baix Empordà amb la capital de la província es plantejaren a mitjan dècada de 1870. Després de diversos entrebancs i propostes alternatives d’altres promotors, s’imposà el projecte de tren de via estreta promogut per l’hisendat Joan Casas Arxer i l’enginyer Enric Heriz Campaneria. El 1889 l’Estat va atorgar a Joan Casas la concessió per a l’explotació de la línia per a un període de 99 anys, i aquell mateix any es constituí la Compañía del Ferrocarril de San Feliu de Guíxols a Gerona SA. El tren es finançà en bona part mitjançant títols d’accions adquirits per un nombre important de guixolencs de condicions diverses, la qual cosa accentuà la percepció entre la ciutadania de ser un tren popular. Immediatament començaren les obres per a la construcció del traçat, d’uns 40 km de recorregut, així com de tota la infraestructura i equipament necessaris per al servei. Després de diverses proves realitzades el 1891, línia es va posar en funcionament el 30 de juny de 1892. El 1924 es va inaugurar el ramal de via que connectava el ferrocarril amb el port de Sant Feliu, la qual cosa facilitava el transport maritimoterrestre de mercaderies.

La Companyia del Ferrocarril va explotar el servei durant 71 anys (1892-1963), exceptuant el període de la Guerra Civil (del 23 de juliol de 1936 al 10 de febrer de 1939), durant el qual l’alcalde guixolenc Francesc Campà va incautar la societat en nom de l’Estat. En aquest temps la gestió del servei es va deixar en mans d’un Consell Obrer, i es va crear un Comité Administratiu que es va dissoldre amb la constitució del Comitè Regional de Ferrocarrils, amb jurisdicció en totes les xarxes de Catalunya, el 17 de juny de 1937. El 31 de juliol de 1938 la Delegació de Catalunya del Consell Nacional de Ferrocarril es va fer càrrec del tren de Sant Feliu. Després del 3 de febrer de 1939, un cop finalitzada la Guerra, la Companyia va tornar a assumir la titularitat del ferrocarril.

La dècada dels anys seixanta significà per a la companyia del tren un augment insostenible de les dificultats financeres que venia arrossegant des de temps enrere. Especialment, després que l’Estat suprimís les ajudes que venia atorgant per llei des de l’any 1949. Això portà l’entitat a haver de fer entrega del servei, el 15 d’octubre de 1963, a la Explotación de Ferrocarriles por el Estado (EFE), una empresa estatal que posteriorment es va convertir en Ferrocarriles de Vía Estrecha (FEVE). El 10 d’abril de 1969 l’Estat va tancar la línea del ferrocarril de Sant Feliu de Guíxols a Girona per manca de rendibilitat. Aquell mateix dia el tren emprengué per darrera vegada el viatge fins a Girona, en el que fou un emotiu acte de comiat popular al que havia estat per a molts guixolencs un mitjà de transport molt utilitzat i alhora una icona d’orgull ciutadà.

ARXIU MUNICIPAL

Adreça: Carretera de Girona, 45-47
arxiu@guixols.cat · Tel. 972 32 25 93

Horari: feiners de 9 a 15 h. 

Facebook  Twitter  Instagram

Ajuntament de Sant Feliu de Guíxols

© 2016 Ajuntament de Sant Feliu de Guíxols
Avís legal · Accedir · Crèdits